Historie van het VKK...

Als je op zoek bent naar het repertoire dat uitgevoerd is in de afgelopen 40 jaar, kijk dan hier.

In 1982 is het VKK opgericht vanuit de familie Van Delft. Jan van Delft (sr.) en zijn 4 kinderen pakten destijds de uitdaging op om vanuit ‘het niets’ een repertoire van klassieke koorwerken op te bouwen. In 2017 hebben we afscheid moeten nemen van Jan; tijdens de uitvaart heeft het VKK zijn geliefde ‘Requiem’ van Gabriël Fauré gezongen. Hij was toen inmiddels al jaren erelid van het VKK en neemt nog steeds een bijzondere plaats in, in onze herinnering.

In de begintijd werden werken uitgekozen van  (J.S.) Bach, Mozart, Brahms, Mendelssohn en Vic Nees. Ook de Brabantse componisten zoals Antoon Maessen.

In 1996 nam Marcel Driessen de leiding van Jan van Delft over en borduurde op de ingeslagen weg voort. Dit leidde er toe dat in 1998 het eerste grote werk, de volledige Messiah van G.F. Händel, werd uitgevoerd. Vanaf toen is getracht eens in de twee jaar een groot werk uit te voeren met professionele begeleiding van orkest en solisten.
Dit voornemen kreeg in 2000 gestalte door het uitvoeren van de Johannes Passion van J.S. Bach en in 2002 werd het 20 jarig jubileum gevierd met een en-scenische uitvoering van Dido en Aeneas van H. Purcell.

Naast deze grote werken blijft het koor trouw aan haar beginselen want jaarlijks worden nog kleinere werken uitgevoerd.
Ook wordt aandacht besteed aan het betrekken van de jeugd bij klassieke muziek. Voorbeelden hiervan zijn de uitvoering in 2004 van de Nicolascantate Van B. Britten in samenwerking met het jeugdkoor Kiliana uit Overpelt.
In 2005 is met acht middelbare scholieren uit Valkenswaard het Gloria van A. Vivaldi uitgevoerd.

Ook muziek van componisten uit de vorige eeuw en deze eeuw wordt niet geschuwd met werken van A. Copland,  I. Stravinsky, P. Hindemith, F. Poulenc en O. Gjeilo.

Gezien het voorafgaande mag gesteld worden dat het Valkenswaards Kamerkoor zich een vaste plaats heeft verworven binnen het culturele leven van Valkenswaard. Deze vaste plaats werd in het jubileumjaar in 2007 nog eens onderstreept door het uitbrengen van een CD van de Marialiederen die tijdens de jaarlijkse processie van Valkenswaard naar Handel worden gezongen.
De CD is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met de Broederschap van de Handelse Processie.

Met een uitvoering van de Maria Vespers van C. Monteverdi, met medewerking van barokorkest Florilegium Musicum, werd het jubileumjaar 2007 op feestelijke wijze afgesloten.

In 2022 is het 40 jarig jubileum gevierd met een uitvoering vcan de 'Mass' van I. Stravinsky.